På det seneste

Måske er det bare ikke for mig

P7230227 P7230228

Løbesko her, tights her, top her.

…det der motion.. Er I klar til et surt opstød her fra morgenstunden? Hvis ikke, er det nu, I skal klikke jer videre til dagens næste blog.

Som I måske har læst, er jeg jo begyndt at løbe, hvilket er en stor bedrift for sådan en som mig, der ikke har dyrket motion i virkelig mange år.
5x løbeture med ca 3 dages mellemrum er det blevet til indtil videre. 5. gang synes jeg faktisk jeg kunne mærke en forbedring og tænkte FEDT, da jeg kom hjem. Det var så i søndags.

Mandag kan jeg godt mærke, at det gør ondt i begge mine fødder, sådan ovenpå, lige der ved vristen, men jeg tænkte ikke mere over det, da hele min krop egentlig gjorde ondt. Tirsdag forsvandt muskelsmerterne i benene og armene, men smerterne i fødderne? Nej, de er da blevet og her torsdag morgen, gør det stadig vildt ondt.
Jeg prøvede at bære Saxo ned af trapperne i morges og det var stort set umuligt for mig. Pis.
Jeg tænker, at jeg vel har overanstrengt mig (hvis man altså kan gøre det med 5x løbeture)? ; ) Måske mine fødder bare skal have lidt ro og hvile? Og jeg ved godt at der findes langt større problemer, men det er bare så frustrerende, når jeg lige var kommet så godt fra start og var topmotiveret. Desværre har jeg også en fornemmelse af, at de smerter ikke forsvinder så let.
Jeg har så super dårlige erfaringer med smerter, der bliver meget længe, uden at der kan gøres noget. Why me!! Øv, øv øv!

Og også super, at jeg lige nåede at klikke en masse nyt træningstøj hjem. Perfekt, jeg bliver aldrig fit..

   

16 kommentarer

  • Louise

    Øv når nu du lige er kommet godt i gang.
    Som flere skriver, kan det sagtens være overbelastning. Men det kan også være dine sko. Er det nogle gamle sko? Eller er de købt tilfældigt?
    Hvis det er ja til ovenstående vik jeg foreslå dig, at få lavet en løbestilsanalyse i en løbeshop. De kan derefter finde de helt rette sko til din fod og løbestil.
    Held og lykke med det.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Øv med smerter! Jeg er også lige begyndt at løbe og skal på min 5. tur imorgen. Puuuha det er hårdt!! Jeg følger et program hvor man skal løbe 5 km på 12 uger og selvom det ikk lyder af meget, er det altså hårdt at komme igang!’! Rigtig god bedring! Glæder mig til at høre mere om dine fremskridt når du er i bedring.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Start til TRX på vesterbrogade med mig til august!
    Folk siger det er vilde resultater, og så er det ‘kun’ 30-45 minutter af gangen….

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Det kan sagtens være en overbelastningsskade! Der skal ikke meget til, hvis dine muskler og led ikke er vant til at løbe. Det kan både skyldes den måde, din krop er bygget på, din løbestil og dit udstyr. Jeg har selv døjet med alt fra smerter i knæ/skinneben/fødder/lænd/ankler/m.m., hvis jeg ikke er startet ud ENORMT roligt – ikke lige det man har lyst til, når man er topmotiveret, men nødvendigt i det lange løb.

    Husk at slappe af indtil smerten er HELT væk. Og start så roligere op igen.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Susanne

    Det er altid også mit problem med at løbe, at jeg altid kommer til at overanstrenge mig, selv om jeg slet ikke løber særlig meget. Enten vristen, anklerne, skinnebenet eller knærne. Det har dog før lykkedes mig, med megen tålmodighed, at indarbejde en form for løberutine. Men tror desværre bare det er nemmere for nogen end andre, og for mig er det svært..

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Helle

    Har du overvejet svømning? 🙂 Det er meget bedre for kroppen og giver en super kondition og gode fit muskler. Plus at vandet køler dig, mens du svømmer, og det er især dejligt, hvis du som jeg hader fornemmelsen af at svede 😉

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • emiliblog

      Jeg elsker at svømme, men nu synes jeg jo bare lige at jeg var kommet så godt fra start med løbet : (

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Nanna

    Ja, det kan desværre sagtens være overbelastning. Man skal starte meget stille og roligt op, når man ikke har trænet i lang tid.
    Vores muskelvæv adapterer hurtigt og det er derfor ikke det der stopper dig på din løbetur. Problemet er derimod vores led og ledbånd som adapterer meget langsommere end muskler, så de skal have en stille opstart for ikke at blive overlastet. Hilsen fra en Fys-studerende 😉

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Surt med det løberi. Droppede selv løb pga et knæ der drillede – og jeg nåede aldrig op på 5 k! Til gengæld er jeg lige faldet over nordichiit.com og er ret oppe at ringe over konceptet. Man træner hver hverdag. 12 minutter i sådan nogle højintensitetsøvelser. Det er megaeffektivt at dømme efter hvor ondt jeg har haft i kroppen. Og 12 minutter er sgu til at finde, selv når man er blevet alenemor! 🙂 Men det lyder klogt at du holder helt pause indtil dine fødder er kommet sig!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Emilie

    Jeg hader at løbe! Så er det sagt. Mine ben kan heller ikke klare det. Det bliver simpelthen aldrig det. Min kæreste er skide god, han løb i går og var lige ved at udvide sine runder i Risskov til en halvmaraton bare fordi han havde lyst. Fint for ham. For mig bliver det altså noget sjovt som dans den dag jeg har overskud til det!
    Eller måske – og er det ikke noget med, at du også elsker det? – en masse lange gåture. Det kan man altså godt holde sig fit med! Også uden stavgang og powerpis.
    Og på gåture kan man sagtens bruge løbesko og det lækre løbetøj, du har klikket hjem!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Kender alt til den frustration!

    Du begyndte ikke bare at løbe 5 km ud af det blå, vel? 🙂 Hvis man ikke har dyrket motion i noget tid eller løbet, så skal man starte stille ud, selvom kroppen kan og vil mere, netop for ikke at overanstrenge den. Men tag en god pause og begynd ikke før det er helt væk igen 🙂

    Derudover har du så fået en løbetest, så du er sikker på skoene passer perfekt? Det har også meget at skulle have sagt i henhold til smerter.

    Måske vi bare skal begynde på det svømning, som vi har snakket om siden jul 😉 Så får vi da i det mindste ikke skader.

    Kram

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • emiliblog

      Jo pretty much :S Tager mig en lang pause og er så klar på lidt fast svømning med dig <3

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Nanna Nagy

    Hey honey,
    Den smerte havde jeg også da jeg ud af det blå løb 5 km. Det der hjalp for mig var frostposer, og masser af hvile. Det tog ca. 2 uger før det var helt væk.
    Næste gang du løber, så undervudér dig selv helt vildt. Lav masser af gåpauser, og løb/gå ikke mere end 2 km de første 10 gange. Det lyder fladt, men kroppe der ikke har trænet, skal virkelig varmes langsomt op!
    Hvis det kommer igen så kontakt en fysioterapeut – så kan det være dine sko, der er dårlige til dine fødder.
    Lad os snart ses – KYS

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Dorte

    Da jeg startede med at løbe, fik jeg efter nogle gange vildt ondt i den ene hæl og måtte droppe træningen for en stund. Jeg skiftede løbesko (tog en løbstilstest i Marathon Sport på Vesterbro og fik et par sko, der passede til mig) og har aldrig haft problemer siden. Har du mon de rigtige sko? Håber, du kommer over ømheden og held og lykke med træningen fremover 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jo

    Hvis man ikke har løbet i lang tid, skal man huske at starte meget blidt. Derfor tror jeg, at det er meget muligt, at du har overanstrengt dig, og ydermere siges det jo faktisk, at løb ikke er en god sportsgren, da de fleste faktisk ikke kan klare det ift. deres fødder og knæ. Jeg håber det bliver bedre, ellers kan du jo prøve at gå en lang tur i raskt trav 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

På det seneste