Self care og søvn

Kropspositivisme, Lotte Arndal og en gladere mig

Det er absolut ingen hemmelighed at jeg har skulle bruge både måneder og år på at finde tilbage til min ‘egen krop’ efter begge mine graviditeter. Og ja, jeg ved det da godt -min krop har hele tiden været min, både før, under og efter jeg har båret mine børn og den er i øvrigt helt fantastisk, i alle størrelser, min seje krop.

Hurra for al den krops-positivisme der er at finde alle steder i øjeblikket. Det er virkelig fantastisk at der bliver sat så meget fokus på mor-kroppen og jeg tror det er med til at gøre det lettere for rigtig mange kvinder, at holde af sin ‘nye krop’ med hvad der dertil måtte høre af ekstra kilo på sidebenene, en blødere mave, strækmærker og bryster der højest sandsynligt er blevet lidt, hvis ikke meget, saggy.

Jeg vil dog stadig gerne slå et slag for, at det faktisk også er ok, ikke at føle sig super tilpas i sit hylster efter graviditet (eller når som helst). Så længe man har et realistisk billede af hvad der ‘er galt’ og så længe man ser på sin krop med omsorgsfulde øjne. Giver det mening?

Nej, du kan selvfølgelig ikke forvente at du stadig ligner dig selv fra dengang du var 18 år og trænede i fitness flere gange om ugen. Nogle kvinder kan sikkert få et vaskebræt, men det er vel?! de færreste sådan et kommer let til, efter børn og delte mavemuskler og hvad ved jeg. Og ja, strækmærker er der ikke så meget andet for end at embrace, et evigt minde om det du og din seje krop har præsteret. Groet et freaking menneske. Fucking sejt jo.

Men men. Jeg synes altså også det er helt ok, gerne at ville ændre på ting og jeg kan godt mærke at det for mig, i disse tider nærmest føles helt fy fy at sige. Er der nogen der kan genkende det?

Jeg har det sådan her: Thumbs up big time til alle, der er med til at sprede krops-positivisme og til dem der bare owner deres smækre kroppe uanset hvor mange børn født eller flødeboller indtaget.

Men også kæmpe thumbs up til alle der ender med at få lavet bryster, får korrigeret deres kejsersnitsar eller dem som tager kampen op mod strækmærkerne på en skønhedsklinik.

Og thumbs up til dem der må indse, at de ekstra kilo der sneg sig på under graviditeten ikke gør en glad. Måske betyder de at man føler sig begrænset i alt lige fra tøjvalg til intimitet, til glæden ved en snarlig sommer hvor man igen skal hoppe i bikinien.
Thumbs up til alle der gør noget ved dét de ikke er tilfredse med også, mødre eller ej.

Beklager min lange intro her, men jeg følte den skulle med. Det jeg egentlig gerne vil fortælle jer er at jeg de sidste 12 uger har været på et helt vildt godt online forløb hos dejlige Lotte Arndal, Kost og livsstil hedder det. Forløbet er en gave til mig, derfor: Reklame:

Mit eget helt personlige mål var at tabe de sølle 3-4 kilo, der lige akkurat gjorde, at alt mit mit tøj strammede på en virkelig irriterende måde og min egen selvtillid haltede lidt bagefter, når jeg stod foran spejlet. Mit mål var også at blive lidt stærkere og sidst men ikke mindst at blive bedre til at tænke over, hvad det var jeg proppede i munden.

Jeg har et dejligt og yderst afslappet forhold til mad. Måske lidt for afslappet? ; ) Jeg spiser sundt og varieret det meste af tiden synes jeg. Men jeg har en hang til sukker. Særligt chokolade. Og snacking, åh snacking. Og så er jeg typen, der aldrig siger nej til noget. Aldrig nej til et ekstra stykke kage, aldrig nej til dessert efter middagen – det kunne ikke falde mig ind og slet ikke når alle de andre skal have.
Der er også klart et eller andet socialt aspekt i det for mig. Jeg synes det er død-kedeligt at skulle lade mig begrænse, da det gode liv for mig i høj grad altid har handlet om at spise lækkert. Og jeg har i øvrigt heller aldrig følt, at det gjorde det svært for mig at være glad for min krop. Men det var før børn. Efter børn, eller måske bare med alderen, skete der et eller andet. Og jeg har virkelig skulle lære at min afslappede ja-hat hvad angår mad, kombineret med mit også vældig afslappede forhold til motion (læs: ikke eksisterende), simpelthen ikke kunne gå op, hvis jeg samtidig gerne ville have det godt i min krop.

Men det har vist sig ikke at være så ligetil for mig at få styr på balancen, så Lotte kom på en opgave gav mig en virkelig tiltrængt hjælpende hånd.
Jeg kom som sagt på hendes online forløb, som også indebar at hun fungerede som min personlige coach. I 8 uger skulle jeg HVER DAG sende Lotte billeder af ALT hvad jeg spiste og drak. Dertil skulle jeg sende hende dagens aktivitet, hvor meget jeg havde gået (hun anbefaler 10.000 skridt om dagen), om jeg havde fået trænet (3 x ugentligt) og lavet mine hjemmeøvelser (5 minutter hver dag).

Min oplevelse af forløbet:

Kost:
For mig fungerede Lottes plan for min kost genialt. Man får ikke en decideret kostplan og alt mad er sådan set tilladt, men gennem Lottes online videoer får man tips til hvordan man sammensætter sin mad, hvad der skal begrænses og hvad der skal spises meget af. Derudover er der ikke noget der hedder snacking. Kun 3 måltider om dagen. For mig gav dette vildt god mening, fordi det nok ofte er her jeg kommer til kort. Pludselig har jeg, allerede inden frokosten, indtaget en müslibar, en banan, nogle kiks, en smoothie og sådan fortsætter det måske hele dagen og så mister man hurtigt fornemmelsen for hvor meget man egentlig har indtaget.

Træning:
Jeg var flittig med min blide hjemmetræning, der bl.a bestod af vejrtrækningsøvelser, men måtte indse at det at skulle træne 3x ugentligt ikke var noget jeg kunne få til at hænge sammen med familieliv og hjemmepasning. Er sikker på at nogen vil tænke, at det da bare er et spørgsmål om prioritering, i så fald ville jeg ikke prioritere det, da det ville gå for meget ud over resten af familien.
Det tog mig en måneds tid at være ok med det, og i stedet endte jeg med 1x ugentlig træning.

Jeg nåede op på mine 10.000 skridt hver dag. Jeg sørgede for at få dem flettet ind i min hverdag, og i stedet for at cykle til alt gik jeg.

Jeg trives rigtig godt med forløbet og synes især den daglige kontakt med Lotte var super fedt.
Lotte er hård og lægger ikke skjul på hvad hun mener, men sikke en gave at have sådan en ekspert lige ved hånden. Jeg blev vældig glad for hende og også lidt misundelig. Sikke en powerkvinde og nu endda gravid med nr 4 barn!

Resultat:
Ret hurtigt, allerede i uge 6 mener jeg, fik jeg faktisk smidt de ønskede 4 kilo. Tænk, at det skulle være så simpelt og nemt? Og hvorfor var det at jeg ikke meldte mig til dette forløb langt tidligere?
Kiloene blev smidt uden at jeg på noget tidspunkt følte at jeg manglede noget. Jeg spiste alt det jeg plejer, dog tilsat ekstra mange grøntsager.

Nu:
Ud over at jeg føler mig vældig meget bedre tilpas og at mit tøj ikke længere strammer, så har jeg også lært noget simpelt, men vigtigt: At der er nødt til at være balance i tingene. Jeg kan ikke bare sige JA til mad og nej til motion, nu jeg har en nogenlunde præference for min vægt, for at føle mig tilpas.
Det er jo så simpelt, men jeg synes egentlig først nu at jeg forstår det sådan rigtigt.
Hvis ikke jeg får dyrket motion, hvis jeg i snit går 1500 skridt dag, jamen så kan jeg sgu ikke tillade mig at spise den dessert, heller ikke selvom aaaalle de andre gør det.
Jeg må tage ansvar for mig selv og det har været lidt af en øjenåbner. Og det hele værd.

Næste step, for mig, bliver at finde en motionsform jeg kan se mig selv dyrke på den lange bane. Jeg tror nok jeg skal nå dertil someday, men er også bevidst om, at jeg ikke kan det hele på een gang. Og for nu er det familielivet med to små børn der skal gå op.

I kan finde Lottes online forløb lige her.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Self care og søvn